eerste werkdag! - Reisverslag uit Alexeevca, Moldavië van jongereninactie2014 - WaarBenJij.nu eerste werkdag! - Reisverslag uit Alexeevca, Moldavië van jongereninactie2014 - WaarBenJij.nu

eerste werkdag!

21 Juli 2014 | Moldavië, Alexeevca

Het was maandag, de allereerste werkdag was aangebroken. Rond zeven uur ging helaas de wekker, want we moesten om acht uur aanwezig zijn voor het ochtendgebed. Walter probeerde zijn zangkwaliteiten te tonen, maar veel kwaliteit was het niet.
De toon van deze dag was echter precies het tegenovergestelde! Het was namelijk erg gezellig. We begonnen met het bekende ontbijt, niet veel spannends maar erg lekker. Na het ontbijt zijn we in twee groepen verdeeld. Er was een groep die met de kinderen spelen. Dit waren ongeveer zestig kinderen. De andere groep ging bouwen.

Het kinderwerk
Rond tien uur kwamen er ongeveer zestig kinderen. Deze kinderen werden verdeeld in groepen van tien. Simone, Jochem, Sophie, Marlies, Hilde en Liesbeth hebben ieder een groep begeleid. Bas was de man van het sporten. We begonnen met de Hokey Pokey. Daarna hebben de kinderen bijbelles gehad en hadden wij pauze. Na de pauze ging de helft van de kinderen muziek maken en ging de andere helft sporten. Na 45 minuten wisselden de groepen om vervolgens gingen we lunchen. De kokkinnen hadden aardappelpuree met saus, worst en een salade gemaakt voor ons.
We lunchte samen met de kinderen. Daarna hebben we met de kinderen 'loombandjes' gemaakt. We willen de mensen die de bandjes hebben gesponsord hartelijk bedanken. Na het knutselen gingen de kinderen naar het bos voor een verhaal. Na het bos hebben we met elkaar het smokkelspel gespeeld op het voetbalveld. Na het spel gingen we terug en kregen we een snack. Vervolgens werd er een toneelstuk opgevoerd, waarbij Reinier de hoofdrol speelde: de wortel. Het was erg leuk om te zien! Als afsluiting hebben we gezongen en gedanst. De kinderen gingen moe maar voldaan naar huis.

Het bouwwerk
Als eerste hebben we met acht man een geul van negen bij twee meter gegraven. Vervolgens hebben we betonnen balken twintig meter versleept om in de gegraven geul te leggen. Een grote hindernis hierbij waren de kinderen die in het loopgebied speelde. Toen moesten we cement maken. Hiervoor moesten we zand per kruiwagen verplaatsen naar de cementbak. Het cement werd geroerd en met emmers over de balken gegooid (Yorick heeft het over de balken gewreven). In totaal hebben we vier lagen balken met cement er tussen gemaakt. Het stuk tussen de geul is opgevuld met aarde.

We hebben hierna met zn allen avond gegeten, en ja, zelfs sophie heeft dr bordje leeg gegeten. Na het avondeten hebben we met de moldavische kinderen nog wat liederen gezongen. Rond 9 uur zijn we nog naar Hilde, Hanna en Marlies gegaan en daar met een deel van de groep gezeten.

De planning voor morgen is gereed. We hopen weer op een mooie en warme dag!

Groetjes voor iedereen, maar speciaal de groetjes voor Sam, Kiki en Maarten.

Verder willen wij als groep Esther van harte feliciteren met haar verjaardag.

Liefs,
Yorick, Liesbeth en Marlies.

• 21 Juli 2014 - 22:52

Ruud:

Reinier als wortel......
    Neem aan dat dit toneelstuk ook in OC WORDT OPGEVOERD.....

• 21 Juli 2014 - 23:53

Ramon & Matthias:

Goed bezig Sophie, we zijn trots op je :)
    Benieuwd naar de andere verhalen.

Dikke knuffel Matthias & Ramon

• 22 Juli 2014 - 00:07

Ruben:

En de planning van morgen is?
    Sophie die der bord leeg eet met aardappelsoep. en paprika met room.
    Peter en Caroline proberen dit 17 jaar..
    En daar lukt het ze in 3 dagen.
    succes allemaal daar!

• 22 Juli 2014 - 01:02

Magda T:

Klinkt allemaal leuk.
    Reinier als wortel.We zijn benieuwd naar de foto"s.

• 22 Juli 2014 - 07:26

Magda:

Heerlijk om jullie verslagen te lezen. Ook wij kunnen ons niet veel voorstellen bij Reinier als wortel. Maar goed.. ik hoop dat dit gefilmd is, kunnen we nagenieten!
    Succes voor vandaag en vooral veel plezier.
    Groeten Leonard Magda en Jelle

• 22 Juli 2014 - 09:06

Nora:

Mooi verhaal, fijn dat jullie konden starten met jullie doel, bouwen en met de kids bezig zijn. Danielle heeft haat snipperdag ingezet? Ik lees allemaal namen en 8 man die gaan bouwen

• 22 Juli 2014 - 09:17

Deel 2
    Fijn dat het eten lekker is, zo kun je het werl goed doen. Fijne dag vandaag, warme groet, Peter, Nora en Veerle

• 22 Juli 2014 - 09:17

Deel 2

• 22 Juli 2014 - 17:46

Vlietjes Uit Kroatië :

Wij zijn trots op jullie allemaal! sophie de alleseter, reinier de wortelman en iedereen die de kinderen vermaakt en aan het bouwen is. Wat zal ons avondeten anders zijn voortaan! kunnen we Iris en Myrthe ook langs sturen?

• 22 Juli 2014 - 18:57

Rien:

Toch nog een genie (willy Wortel) in de groep!

• 22 Juli 2014 - 21:01

Mies Bakkeren:

Hoi!
    Wat super om jullie belevenissen te lezen! Heel veel succes en vooral ook plezier!
    Een hartelijke groet van Mies

• 22 Juli 2014 - 21:17

Margreet:

Hoi hoi,
    Wat een leuk stukje weer geschreven!
    En wat een volle dag was dit zeg!! Veel gedaan!

Gaaf dat jullie toch EN kunnen bouwen EN kinderwerk kunnen doen!
    Wat een voldoening zal dat geven!! GAAF!!
    En wat een volle dag was dit zeg!! Veel gedaan!

Geniet er van en heel veel succes en plezier nog!!

Groetjes Margreet Munier - Bakkeren