Einde dag 2 en dag 3 - Reisverslag uit Svetlîi, Moldavië van jongereninactie2014 - WaarBenJij.nu Einde dag 2 en dag 3 - Reisverslag uit Svetlîi, Moldavië van jongereninactie2014 - WaarBenJij.nu

Einde dag 2 en dag 3

Door: Daan, Lies, Hanna en Marlies

20 Juli 2014 | Moldavië, Svetlîi

Weerbericht; warm, het wordt nog warmer (ong. 30 *C)
Stemming: goed, na de wedstrijd wat minder, nu weer goed!
Eten: lekker, en erg veel ( liesbeth vond de macaroni erg lekker)
Sanitair; uitstekend, Hollandse luxe
Taal: niet te verstaan, maar met de tolk prima te doen!

Lieve allemaal,
Na de lunch van zaterdag middag hebben we ons allemaal goed vermaakt met de Moldavische jongeren. Zo hebben we gevolleybald, getafeltennist, gevoetvolleyd, gehockeyd en jungle speed gespeeld. We hebben ze ook ezelen geleerd. Daarnaast hebben we een spel met waterballonnen gespeeld. Het idee was als volgt:
- maak 2 teams
- pak 2 oude kleden, een volleybalnet en een hele boel waterballonnen.
- pak per team een kleed, leg er 5 waterballonnen in en hooi deze over het net naar het andere team.
- het andere team vangt ze op met het kleed
- de ballonnen die heel zijn worden weer teruggegooid.
- dit wordt herhaald met nieuwe waterballonnen.

Zo hebben we ons de hele middag prima vermaakt. We hebben als avondeten aardappels met saus ( lekker hé sophie!!!), salade, kip, koek & snoep en brood gegeten. Sorry papa's en mama's, maar van de kok moeten we leren om met vork en lepel te eten ( succes met heropvoeden ;)).
We aten rond 9 uur. Na het afruimen zijn we allemaal naar ons gastgezin gegaan. De indeling van de huisjes is als volgt; wallie, flo, lars en rein slapen in 1 huisje, en jochem, bas, yorick en michiel zitten in een ander huisje. Ook de meiden zijn gescheiden, maar die hoeven elkaar niet te missen, die zijn namelijk buren. Marlies, Hanna en Hilde slapen op nummer 9 en sophie, liesbeth, Daan en simone op nummer 11.
Na een goede nachtrust (al was er tijdens het ontbijt onenigheid over wie er nou snurkte, was het Walter of Reinier) zaten we aan het ontbijt. We kregen vandaag jam en pasta bij het ontbijt dus het was lekker Hollands. Na het ontbijt gingen we naar de kerk. wat erg bijzonder was, is dat de vrouwen en mannen apart zaten tijdens de dienst. De dienst was lang, bijna 2 uur, en Russisch. Gelukkig hadden we Ira, onze tolk, en zij vertaalde dan ook veel, behalve de liedjes. De mensen zijn erg blij dat wij hier zijn en vragen God om ons bij te staan in ons werk, zeggen dat God ons heeft gezegd de reis hiernaartoe, vragen om zegen over het eten, onze eigen gemeente in Nieuwerkerk en ons kracht te geven. In de dienst hebben we twee liedjes gezongen. Na de dienst misten we wel de koffie bij oma.
We hebben na de dienst een heerlijke lunch gehad; soep, macaroni ( Jochem met suiker, en de rest met zout), salade, brood en thee. Na de lunch hadden we een meeting met Vitalli, de begeleider van Livingstone. We hebben besproken hoe we de komende week ( en vooral het vrije weekend) gaan invullen.
Voordat de wedstrijd Nederland - Moldavië begon, hadden we twee uurtjes voor onszelf. De meiden zijn heerlijk op de thee geweest bij de gastvrouw van Hilde, Marlies en Hanna ( conversatie in t Frans). Vervolgens begon de wedstrijd. Na een hoop zweet was het 1-1 in de rust. Vervolgens verloren wij met 3-1.
Daarna nog lekker bij het day care center gechilled, en even bijgekomen van de wedstrijd. Rond half 8 konden wij aan tafel voor een typisch Moldavische maaltijd; Paprika met rijst, gehakt, ui een soort van zure room. Ook dit heeft ons allen gesmaakt.
Na t avondeten nog even t programma voor morgen in detail doorgenomen.

Het is hier nu bij 12 uur en morgen weer om 7 uur de wekker om om 8 uur een 'bible lesson' te krijgen.

Groetjes voor allemaal, maar speciale groetjes voor oma Bep, Ruben, Rik en oma Ali.
Zeer speciale groet gaat uit naar Cees, van Reinier!

Liefs,
Liesbeth, hanna en marlies.

• 20 Juli 2014 - 23:03

Heleen:

Klinkt goed, succes morgen als het echte werk gaat beginnen!

• 20 Juli 2014 - 23:11

Ruud:

Goed verslag! Een interland verliezen kan natuurlijk niet! Dit vraagt om revange!
    Het was rustig bij oma, Cees hield de eer van de kleinkinderen gelukkig hoog!

Werkse morgen!

Ruud

• 21 Juli 2014 - 07:04

Jolanda:

Wat een. mooi verslag dames en al veel meegemaakt en mensen ontmoet. Veel succes vandaag met werken en ook veel plezier met de kinderen en jongeren daar groetjes Jolanda

• 21 Juli 2014 - 07:46

Lieke:

Lekker bezig hoor, het klinkt als een heel goed begin! Goed om te horen dat jullie gelijk al zoveel gedaan hebben de eerste dagen. Succes met het zware werk in de warmte!
    Groetjes,
    Lieke
    Ps: ik heb gister maar weer pannenkoeken gebakken :-). Het was ook best gezellig met Jelle, Iris, Myrthe en Julia

• 21 Juli 2014 - 08:58

Magda:

Goed te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Succes met het echte werk vandaag. Groetjes Leonard Magda jelle

• 21 Juli 2014 - 09:18

Attie:

Hoi Kanjers,
    Mooi verhaal meiden, leuk om om er als thuisfront zo "dichtbij" te kunnen zijn.
    Die bible lesson om 8.00 uur vind ik te gek, voeren we hier ook meteen in zodra jullie terug zijn.
    Wel opletten hé!
    Groetjes, Attie

• 21 Juli 2014 - 11:03

Tineke Van Beuzekom:

Hoi allemaal,
    Fijn om te lezen dat jullie het naar j zin hebben en dat we op deze manier op de hoogte blijven. We zullen de groeten overbrengen! Veel plezier vandaag met de kinderen.
    Liefs, Rien, Tineke en Cees

• 21 Juli 2014 - 14:45

Hermien Gorlitz:

Ha Hanna en Marlies,

Wat leuk om nu hier jullie verslagen te kunnen lezen! Jullie verrichten toch maar mooi werk! Ik ga jullie hier zeker blijven volgen.
    Wens jullie een hele gezegende tijd toe en maar ook vooral veel plezier!

Hartelijke groet.

Hermien Gorlitz